Published On: 28.06.2022Last Updated: 15.10.2025Categories: Käyttö

Seuraavassa taulukossa on vertailtu muutamien yleisimmin käytettyjen viestintä-, hälytys- ja dokumentointiratkaisujen toimintaa Secappiin. Vertailuun on otettu mukaan toimintatapoja ja järjestelmiä, joita Secappiin siirtyneet asiakkaat ovat aiemmin käyttäneet.

Vertailukohta Secapp
Viestin lähettämisen kustannuksetIlmainen sovelluksen sisällä (sisältyy kuukausimaksuun)
Tuki massaviestinnälleKyllä
Soveltuu kriittiseen, viiveettömään viestintäänKyllä
Ohittaa äänettömyysasetuksetKyllä (sovellus ja VIRVE)
Mahdollisuus varmistua, että viesti tavoittaa oikean henkilönKyllä (käyttäjähallinta, kohdentaminen, monikanavaisuus, pikakuittaukset)
Tuki useille eri viestintäkanavilleKyllä (mobiili-, selain- ja työpöytäsovellus, SMS, VIRVE, sähköposti, robottipuhelu)
Kohdentaminen osaamisen, ryhmän, sijainnin tai statuksen perusteellaKyllä
Viestien vastauksien koostaminen määrämuodossaKyllä (pikakuittaukset OK/NOK)
Viestiautomaatio (esim. tietynlaisen vastauksen jälkeen lisätiedot automaattisesti)Kyllä
Viestipohjien hallinta (valmiit ohjeet, kenelle viestitään ja miten)Kyllä
Tuki liitteille (kuvat, videot, äänet jne.)Kyllä
Tuki määrämuotoisille tarkistuslistoille/lomakkeilleKyllä
Tuki kohdetietojen ja assettien dokumentoinnilleKyllä
Keskitetty pääsynhallintaKyllä
Sisällön keskitetty hallintaKyllä
Integraatio automaattiseen yhteystietojen hallintaanKyllä (AD ja API-pohjainen)
Salattu viestintäSSL/TLS-salattu liikenne (+ tuki AES-256)
Audit logit ja GDPR-yhteensopivuusKyllä
Tiedot SuomessaKyllä
Varmuuskopiointi ja tietojen palautusKyllä
Riippuvuus puhelinnumeroista tai yhteystiedoistaEi (toimii myös ilman numeroa)
Datan kaupallistaminenEi
Datan omistajuus ja tietojen käyttöAsiakas omistaa datan

Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää Secappista ja sen ominaisuuksista!

Seuraavassa taulukossa on vertailtu muutamien yleisimmin käytettyjen viestintä-, hälytys- ja dokumentointiratkaisujen toimintaa Secappiin. Vertailuun on otettu mukaan toimintatapoja ja järjestelmiä, joita Secappiin siirtyneet asiakkaat ovat aiemmin käyttäneet.

Vertailukohta Secapp SMS WhatsApp Signal Telegram Soittoringit Teams
Viestin lähettämisen kustannuksetIlmainen / sisältyy kk-maksuunJokainen viesti maksaa erikseenIlmainen / sisältyy latausmaksuunIlmainenIlmainen (peruskäyttö)Jokainen puhelu maksaa erikseenIlmainen / osa Microsoft 365 -tilausta
Tuki massaviestinnälle / isojen ihmismäärien tavoittamiselleKylläKyllä, altis viiveilleKyllä – 1 024 hlö broadcastRajoitettu (max. 1 000 hlö ryhmät)Kyllä – kanavat rajattomatEi – soitettava erikseenRajoitettu
Tukee useampia eri viestintäkanavia, jotta voidaan tavoittaa ihmiset laitteesta riippumattaSovellus, SMS, Virve, sähköposti, robottipuhelut, PCEiEi (vain mobiili/selain)Ei (vain mobiili & desktop)Ei (vain mobiili/desktop + botit)EiSovellus, sähköposti
Soveltuu kriittiseen viiveettömään viestintäänKylläEiKyllä (E2EE, muttei ohita äänettömyyttä)Osittain: E2EE, ei äänettömyyden ohitustaOsittain: vain Secret Chat E2EEKyllä, jos pieni ryhmäEi suunniteltu kriisiviestintään
Mahdollisuus ohittaa puhelimen äänettömyysasetuksetKyllä (sovellus & Virve)EiEiEiEiEiEi
Mahdollisuuksia varmistua, että viesti tavoittaa oikean henkilönKyllä (tunnistautuminen, yhteystietojen hallinta)EiKyllä (Käyttäjän nimi/numero; virheriski olemassa)Kyllä (Käyttäjän numero; virheriski olemassa)Kyllä (Käyttäjän tunnus/numero; virheriski olemassa)Kyllä (soitto)Lukukuittaukset chatissa
Viestin vastauksien koostaminen määrämuodossa lähettäjälleKyllä (pikakuittaukset OK/NOK)EiEiEiEiEiEi natiivisti
Viestiautomaatio, esim. tietyllä tavalla vastanneille automaattisesti lisätietojaKylläEi (yleensä)EiEiEi (botit osittain)EiEi natiivisti
Viestin kohdentaminen osaamisten, ryhmien tai sijaintitietojen perusteellaKylläEiEiEi (vain manuaaliset ryhmät)Ei (manuaaliset ryhmät/botit)EiKyllä (Azure AD-ryhmät)
Viestipohjien hallinta (valmiit toimintaohjeet, kenelle viestitään ja millä tavoin)KylläEiEiEiEiEiEi
Tuki liitetiedoille (kuvat, videot, äänileikkeleet, jne)KylläEiKylläKylläKyllä (tallennustila rajoitettu)EiKyllä
Tuki määrämuotoisille tarkastuslistoille/lomakkeilleKylläEiEiEiEiEiEi natiivisti (Mahdollinen Forms-integraatio)
Tuki kohdetietojen ja assettien dokumentoinnilleKylläEiEiEiEiEiEi natiivia (integraatio mahdollinen)
Pääsynhallinta / pääsy vain omalle henkilöstölleKyllä (eri käyttäjätasoilla pääsy eritasoiseen sisältöön ja toimintoihin)EiEi – käyttäjäkohtainen numeroEi – käyttäjän numeroEi – käyttäjän numero/tunnusEiKyllä (Azure AD)
Sisällön hallinnointi, mm. mahdollisuus poistaa sisältöä keskitetystiKylläEiEiKyllä, rajoitetustiKyllä, rajoitetustiEiEi natiivisti
Integraatiomahdollisuus automaattisen yhteystietojen hallintaanKyllä (AD ja API-pohjainen)EiEiEiEiEiKyllä
SSL-salattu viestintäKyllä (lisäksi tuki AES-256 salaukselle)EiKylläKylläEiEiKyllä
Laitehallinta, eli mahdollisuus poistaa pääsy yksittäiseltä laitteelta esimerkiksi katoamisen yhteydessäKylläEiEiEi keskitettyäEi keskitettyäEiMahdollinen Intunen kautta
Mahdollisuus pakottaa laitteisiin tietoturvaominaisuuksia ennen käyttöä (esim. ruudun lukitus, kryptaus)KylläEiEiEiEiEiMahdollinen Intunen kautta
Audit logit ja GDPR-yhteensopivuus, esimerkiksi mahdollisuus koostaa tiedot, mitä tietoja järjestelmässä onKylläEiEiEiEiEiMahdollinen
Tiedot Suomessa (turvallisissa laitesaleissa)KylläKylläEiEiEiEiMahdollinen lisäkustannuksella
Tietojen varmuuskopionnit ja palautusmahdollisuudetKylläEiiCloud/Google Drive (salaamattomia)Salattu paikallinen backupLaite-backup, voi olla salaamatonEiEi natiivisti (Erillinen konfiguraatio)
Riippuvuus puhelinnumeroista / yhteystiedoistaEi (Toimii myös ilman numeroita)KylläKylläKylläUsein numero (tai käyttäjätunnus)KylläEi
Datan kaupallistaminen (mainokset / AI-mallien koulutus)EiEiKyllä (mainonta & data)EiKylläEiEi
Datan omistajuus ja tietojen käyttöAsiakas omistaa datanOperaattorit hallinnoivatMeta-ekosysteemi hyödyntääKäyttäjät omistavat sisällönPalvelin-pohjainen, säätiöEi keskitettyä dataaData tenantissa (Microsoft)
Metatietojen keräyksen laajuusMinimoitu, GDPR-mukainenLaaja (kuka, milloin, missä)Laaja (kontaktit, laitteen ID)Minimi (ts + hash)Toimintalokit, IP, numerotPuheluloki operaattorillaYleensä vähintään diagnostiikkatiedot
Lawful interception / viranomaispääsySopimuspohjainen (EU-lainsäädäntö)Kyllä (operaattorin velvoitteet)Sopimuspohjainen (EU- ja USA-lainsäädäntö)Sopimuspohjainen (EU- ja USA-lainsäädäntö)Minimitiedot luovutetaan lainvoimaisella määräykselläKyllä (operaattorin velvoitteet)Sopimuspohjainen (riippuu datakeskusten sijainnista)
Kerätäänkö ja luovutetaanko puhelimen osoitekirjan yhteystiedot palveluntarjoajalleEiEiKylläKyllä (hash-pohjainen)KylläEiEi
Luovuttaako ratkaisu puhelinnumerot lokaalisti osaksi mobiililaitteen osoitekirjaaEiEiKyllä (kontaktit laitteella)Kyllä (kontaktit laitteella)Kyllä (kontaktit laitteella)EiEi
Organisaatio omistaa ja hallinnoi tilit / lisenssitKylläEiEiEiEiEiKyllä
Offline-tuki yhteystietojen ja liitteiden hallintaanKylläEiRajoitetusti (backupit)Kyllä (paikallinen backup)RajoitetustiEiMahdollinen (konfiguraatiosta riippuen)
Kriisivalmius: valmiit viestipohjat minimoivat inhimillisiä virheitäKylläEiEiEiEiEiEi natiivisti
Monikanavainen ja kaksisuuntainen viestintäKylläEiEiEiEiEiOsittain (sovellus, sähköposti)
Hälytyksen/viestin/virtuaalisen työtilan laukaisu automaatiollaKylläEiEiEiEi (botit osittain)EiEi natiivisti
Tilannekuva: toimitus- ja vastaustiedot koottuna (OK/NOK)KylläEiRajoitetusti (luku-/toimituskuittaukset)RajoitetustiRajoitetustiEiRajoitetusti
Resurssit & karttatiedot viestipohjissaKylläEiEiEiEiEiEi
Integraatiot (IN / OUT) muihin järjestelmiinKylläEiRajoitetusti (Meta-ekosysteemi)RajoitetustiBotit/webhookitEiKyllä (Microsoft-ekosysteemi)

Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää Secappista ja sen ominaisuuksista!

Seuraavassa taulukossa on vertailtu muutamien yleisimmin käytettyjen viestintä-, hälytys- ja dokumentointiratkaisujen toimintaa Secappiin. Vertailuun on otettu mukaan toimintatapoja ja järjestelmiä, joita Secappiin siirtyneet asiakkaat ovat aiemmin käyttäneet.

Vertailukohta Secapp
Viestin lähettämisen kustannuksetIlmainen sovelluksen sisällä (sisältyy kuukausimaksuun)
Tuki massaviestinnälleKyllä
Soveltuu kriittiseen, viiveettömään viestintäänKyllä
Ohittaa äänettömyysasetuksetKyllä (sovellus ja VIRVE)
Mahdollisuus varmistua, että viesti tavoittaa oikean henkilönKyllä (käyttäjähallinta, kohdentaminen, monikanavaisuus, pikakuittaukset)
Tuki useille eri viestintäkanavilleKyllä (mobiili-, selain- ja työpöytäsovellus, SMS, VIRVE, sähköposti, robottipuhelu)
Kohdentaminen osaamisen, ryhmän, sijainnin tai statuksen perusteellaKyllä
Viestien vastauksien koostaminen määrämuodossaKyllä (pikakuittaukset OK/NOK)
Viestiautomaatio (esim. tietynlaisen vastauksen jälkeen lisätiedot automaattisesti)Kyllä
Viestipohjien hallinta (valmiit ohjeet, kenelle viestitään ja miten)Kyllä
Tuki liitteille (kuvat, videot, äänet jne.)Kyllä
Tuki määrämuotoisille tarkistuslistoille/lomakkeilleKyllä
Tuki kohdetietojen ja assettien dokumentoinnilleKyllä
Keskitetty pääsynhallintaKyllä
Sisällön keskitetty hallintaKyllä
Integraatio automaattiseen yhteystietojen hallintaanKyllä (AD ja API-pohjainen)
Salattu viestintäSSL/TLS-salattu liikenne (+ tuki AES-256)
Audit logit ja GDPR-yhteensopivuusKyllä
Tiedot SuomessaKyllä
Varmuuskopiointi ja tietojen palautusKyllä
Riippuvuus puhelinnumeroista tai yhteystiedoistaEi (toimii myös ilman numeroa)
Datan kaupallistaminenEi
Datan omistajuus ja tietojen käyttöAsiakas omistaa datan

Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää Secappista ja sen ominaisuuksista!

Seuraavassa taulukossa on vertailtu muutamien yleisimmin käytettyjen viestintä-, hälytys- ja dokumentointiratkaisujen toimintaa Secappiin. Vertailuun on otettu mukaan toimintatapoja ja järjestelmiä, joita Secappiin siirtyneet asiakkaat ovat aiemmin käyttäneet.

Vertailukohta Secapp SMS WhatsApp Signal Telegram Soittoringit Teams
Viestin lähettämisen kustannuksetIlmainen / sisältyy kk-maksuunJokainen viesti maksaa erikseenIlmainen / sisältyy latausmaksuunIlmainenIlmainen (peruskäyttö)Jokainen puhelu maksaa erikseenIlmainen / osa Microsoft 365 -tilausta
Tuki massaviestinnälle / isojen ihmismäärien tavoittamiselleKylläKyllä, altis viiveilleKyllä – 1 024 hlö broadcastRajoitettu (max. 1 000 hlö ryhmät)Kyllä – kanavat rajattomatEi – soitettava erikseenRajoitettu
Tukee useampia eri viestintäkanavia, jotta voidaan tavoittaa ihmiset laitteesta riippumattaSovellus, SMS, Virve, sähköposti, robottipuhelut, PCEiEi (vain mobiili/selain)Ei (vain mobiili & desktop)Ei (vain mobiili/desktop + botit)EiSovellus, sähköposti
Soveltuu kriittiseen viiveettömään viestintäänKylläEiKyllä (E2EE, muttei ohita äänettömyyttä)Osittain: E2EE, ei äänettömyyden ohitustaOsittain: vain Secret Chat E2EEKyllä, jos pieni ryhmäEi suunniteltu kriisiviestintään
Mahdollisuus ohittaa puhelimen äänettömyysasetuksetKyllä (sovellus & Virve)EiEiEiEiEiEi
Mahdollisuuksia varmistua, että viesti tavoittaa oikean henkilönKyllä (tunnistautuminen, yhteystietojen hallinta)EiKyllä (Käyttäjän nimi/numero; virheriski olemassa)Kyllä (Käyttäjän numero; virheriski olemassa)Kyllä (Käyttäjän tunnus/numero; virheriski olemassa)Kyllä (soitto)Lukukuittaukset chatissa
Viestin vastauksien koostaminen määrämuodossa lähettäjälleKyllä (pikakuittaukset OK/NOK)EiEiEiEiEiEi natiivisti
Viestiautomaatio, esim. tietyllä tavalla vastanneille automaattisesti lisätietojaKylläEi (yleensä)EiEiEi (botit osittain)EiEi natiivisti
Viestin kohdentaminen osaamisten, ryhmien tai sijaintitietojen perusteellaKylläEiEiEi (vain manuaaliset ryhmät)Ei (manuaaliset ryhmät/botit)EiKyllä (Azure AD-ryhmät)
Viestipohjien hallinta (valmiit toimintaohjeet, kenelle viestitään ja millä tavoin)KylläEiEiEiEiEiEi
Tuki liitetiedoille (kuvat, videot, äänileikkeleet, jne)KylläEiKylläKylläKyllä (tallennustila rajoitettu)EiKyllä
Tuki määrämuotoisille tarkastuslistoille/lomakkeilleKylläEiEiEiEiEiEi natiivisti (Mahdollinen Forms-integraatio)
Tuki kohdetietojen ja assettien dokumentoinnilleKylläEiEiEiEiEiEi natiivia (integraatio mahdollinen)
Pääsynhallinta / pääsy vain omalle henkilöstölleKyllä (eri käyttäjätasoilla pääsy eritasoiseen sisältöön ja toimintoihin)EiEi – käyttäjäkohtainen numeroEi – käyttäjän numeroEi – käyttäjän numero/tunnusEiKyllä (Azure AD)
Sisällön hallinnointi, mm. mahdollisuus poistaa sisältöä keskitetystiKylläEiEiKyllä, rajoitetustiKyllä, rajoitetustiEiEi natiivisti
Integraatiomahdollisuus automaattisen yhteystietojen hallintaanKyllä (AD ja API-pohjainen)EiEiEiEiEiKyllä
SSL-salattu viestintäKyllä (lisäksi tuki AES-256 salaukselle)EiKylläKylläEiEiKyllä
Laitehallinta, eli mahdollisuus poistaa pääsy yksittäiseltä laitteelta esimerkiksi katoamisen yhteydessäKylläEiEiEi keskitettyäEi keskitettyäEiMahdollinen Intunen kautta
Mahdollisuus pakottaa laitteisiin tietoturvaominaisuuksia ennen käyttöä (esim. ruudun lukitus, kryptaus)KylläEiEiEiEiEiMahdollinen Intunen kautta
Audit logit ja GDPR-yhteensopivuus, esimerkiksi mahdollisuus koostaa tiedot, mitä tietoja järjestelmässä onKylläEiEiEiEiEiMahdollinen
Tiedot Suomessa (turvallisissa laitesaleissa)KylläKylläEiEiEiEiMahdollinen lisäkustannuksella
Tietojen varmuuskopionnit ja palautusmahdollisuudetKylläEiiCloud/Google Drive (salaamattomia)Salattu paikallinen backupLaite-backup, voi olla salaamatonEiEi natiivisti (Erillinen konfiguraatio)
Riippuvuus puhelinnumeroista / yhteystiedoistaEi (Toimii myös ilman numeroita)KylläKylläKylläUsein numero (tai käyttäjätunnus)KylläEi
Datan kaupallistaminen (mainokset / AI-mallien koulutus)EiEiKyllä (mainonta & data)EiKylläEiEi
Datan omistajuus ja tietojen käyttöAsiakas omistaa datanOperaattorit hallinnoivatMeta-ekosysteemi hyödyntääKäyttäjät omistavat sisällönPalvelin-pohjainen, säätiöEi keskitettyä dataaData tenantissa (Microsoft)
Metatietojen keräyksen laajuusMinimoitu, GDPR-mukainenLaaja (kuka, milloin, missä)Laaja (kontaktit, laitteen ID)Minimi (ts + hash)Toimintalokit, IP, numerotPuheluloki operaattorillaYleensä vähintään diagnostiikkatiedot
Lawful interception / viranomaispääsySopimuspohjainen (EU-lainsäädäntö)Kyllä (operaattorin velvoitteet)Sopimuspohjainen (EU- ja USA-lainsäädäntö)Sopimuspohjainen (EU- ja USA-lainsäädäntö)Minimitiedot luovutetaan lainvoimaisella määräykselläKyllä (operaattorin velvoitteet)Sopimuspohjainen (riippuu datakeskusten sijainnista)
Kerätäänkö ja luovutetaanko puhelimen osoitekirjan yhteystiedot palveluntarjoajalleEiEiKylläKyllä (hash-pohjainen)KylläEiEi
Luovuttaako ratkaisu puhelinnumerot lokaalisti osaksi mobiililaitteen osoitekirjaaEiEiKyllä (kontaktit laitteella)Kyllä (kontaktit laitteella)Kyllä (kontaktit laitteella)EiEi
Organisaatio omistaa ja hallinnoi tilit / lisenssitKylläEiEiEiEiEiKyllä
Offline-tuki yhteystietojen ja liitteiden hallintaanKylläEiRajoitetusti (backupit)Kyllä (paikallinen backup)RajoitetustiEiMahdollinen (konfiguraatiosta riippuen)
Kriisivalmius: valmiit viestipohjat minimoivat inhimillisiä virheitäKylläEiEiEiEiEiEi natiivisti
Monikanavainen ja kaksisuuntainen viestintäKylläEiEiEiEiEiOsittain (sovellus, sähköposti)
Hälytyksen/viestin/virtuaalisen työtilan laukaisu automaatiollaKylläEiEiEiEi (botit osittain)EiEi natiivisti
Tilannekuva: toimitus- ja vastaustiedot koottuna (OK/NOK)KylläEiRajoitetusti (luku-/toimituskuittaukset)RajoitetustiRajoitetustiEiRajoitetusti
Resurssit & karttatiedot viestipohjissaKylläEiEiEiEiEiEi
Integraatiot (IN / OUT) muihin järjestelmiinKylläEiRajoitetusti (Meta-ekosysteemi)RajoitetustiBotit/webhookitEiKyllä (Microsoft-ekosysteemi)

Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää Secappista ja sen ominaisuuksista!