3.-9.7.2022 järjestetty kansainvälinen palokuntanuorten Eldis 22 -leiri kokosi tuhansia 7-17-vuotiaita palokuntanuoria Suomen lisäksi ulkomailta Helsinkiin Malmin lentokentälle uusien taitojen opettelun ja yhteisten kokemusten pariin.
Autoimme kokonaan vapaaehtoisvoimin toteutettavaa leiriä tarjoamalla Secappin palvelun sekä leiriläisten että leiriorganisaation käyttöön Eldiksen ajaksi. Palvelu on monelle pelastusalan ammattilaisellekin entuudestaan tuttu. Sekä leiriläiset että toimihenkilöt saivat Secappin leirin ajaksi myös puhelimeensa.
Tavoittavaa viestintää vapaaehtoisten ja leiriläisten välillä
Leirillä oli lähes 800 vapaaehtoista aikuista, joista suurin osa latasi sovelluksen puhelimeensa. Leiriläisistä käyttäjiä oli noin 700 ja tavoitteena olikin, että jokaisella ryhmän vastuuhenkilöllä ainakin on Secapp asennettuna, niin että hän voi tiedottaa ryhmäänsä eteenpäin. Nuorimmilla osallistujilla ei vielä omaa puhelinta välttämättä edes ole.
Secappin palvelun kautta pystyttiin hoitamaan kaikki päivittäinen viestintä, aina herätyksistä, koulutuksista, ohjelmasta ja muista yleisistä asioista tiedottamiseen. Pelkästään leiriorganisaation aikuisille viestejä lähetettiin yli 100 leiriviikon aikana – nuorille suunnattuja suunnilleen saman verran.
“Yhdellä viestillä saatiin ainakin 90% palokuntien vastuuhenkilöistä kiinni ja tiedotettua heille infotilaisuuksista.”
Eldis 22 -leirin viestinnästä vastannut Juuso Gardemeister on tyytyväinen järjestelmän käyttöön leirillä. Se toimi kuten oli suunniteltukin ja sillä saatiin infoa sujuvasti perille. Tiedottamisessa käytettiin hyödyksi käyttäjiä helpottavia ja nopeuttavia viestipohjia, joita voi luoda valmiiksi Secappiin.
“Yhdellä viestillä saatiin ainakin 90% palokuntien vastuuhenkilöistä kiinni ja tiedotettua heille infotilaisuuksista, mikä oli mielestäni todella hyvä kohdennettu viesti”, iloitsee leirin viestinnästä Juuso Gardemeister.
Viestien lisäksi Secappin keskustelukanavia käytettiin chattialustoina eri koulutuksissa sekä niille osallistuville nuorille että erikseen toimihenkilöiden kesken.
“Ilman Secappin sovellusta olisi ollut mielestäni haastavaa viestiä eri kohderyhmille, toki toimialoilla oli omia whatsapp-ryhmiä, mutta ei sekään toiminut niin hyvin kuin Secapp”, jatkaa Gardemeister.
Hädän hetkellä apukin on lähellä
Ennen Eldiksen alkamista leiriorganisaatiosta kerrottiin, että ensisijainen tarkoitus Secappilla on toimia työkaluna mahdollisten häiriötilanteiden ilmoittamisessa nuorten huoltajille. Kriittisen viestinnän ja hälyttämisen järjestelmänä Secapp turvaa sujuvan ja nopean viestinnän mahdollisessa kriisi- tai hätätilanteessa. Jos jotain sattuu, tieto saadaan todella nopeasti Secappista kaikille leiriläisille ja tekstiviestinä myös heidän huoltajilleen. Tämä antoi myös turvaa sekä järjestäjille ja osallistujille.
”Secapp on laajasti käytössä pelastusalalla palokunnissa ja vapaapalokunnissa, ja monet leirin vapaaehtoisista käyttävät sitä työssään.”
Sovellukseen oli valmiiksi tehty muutama erilainen viestipohja suomeksi ja ruotsiksi siltä varalta, että jos jotain olisi tapahtunut. Silloin ei olisi tarvittu muuta, kuin pienet muokkaukset valmiisiin viesteihin ja lähetä-napin painallus, kertoo Gardemeister.
Myös tilannejohtaminen saatiin pidettyä leiriorganisaation hallinnassa ja osallistujat pysyivät ajan tasalla siitä, mitä, missä ja milloin tapahtuu.
“Secapp on laajasti käytössä myös pelastusalalla palokunnissa ja vapaapalokunnissa, ja monet leirin vapaaehtoisista toimijoista käyttävät sitä työssään. Suuri osa näistä palokuntanuorista tulee todennäköisesti törmäämään siihen myös tulevaisuudessa. Tämä on yksi syy, miksi halusimme Secappin yhteistyöhön leirille. Se ei ole “vain leirisovellus”, vaan nuoret pääsevät tutustumaan ammattilaistenkin käyttämään Secappiin ihan käytännössä”, kertoi Eldis 22 -leirin projektipäällikkö Valtteri Tervala ennen leiriä.
Secapp tukee nuorten pelastajien yhteisöllisyyttä
Secapp lähti mukaan yhteistyöhön tukeakseen nuorten yhteisöllistä toimintaa ja tulevaisuuden pelastajia. Vapaapalokunnilla on iso merkitys Suomen palo- ja pelastustoiminnassa, ja palokuntaharrastuksen kautta nuorista kasvaa uusia tekijöitä alalle. Yhteispeli eri tahojen kanssa ja yhteen hiileen puhaltaminen (tai yhteisen hiilloksen sammuttaminen) ovat tärkeitä taitoja, varsinkin kun on kyse ihmishenkien pelastamisesta. Yhteistyön kautta myös yritys saa aina arvokasta palautetta eri käyttäjäryhmiltä.
“Halusimme myös omalta osaltamme auttaa vapaaehtoisvoimin pyörivää leiriorganisaatiota ja varmistaa, että kaikilla on turvallinen olo leirillä”, kumppanuusjohtaja Timo Harju Secappilta kertoo.
Gardemeister kokee yhteistyön Secappin kanssa onnistuneeksi: järjestelmä toimi leirillä hyvin, oli tarpeellinen ja nykyaikainen. Sovellus sai myös hyvää palautetta helppoudesta ja siitä, että sillä saatiin mahdollisimman monelle infoa samaan aikaan olinpaikasta riippumatta. Myös Secappin tuki käyttöönotossa ja nopea apu tarvittaessa saivat Gardemeisterilta kiitosta.
”Halusimme auttaa vapaaehtoisvoimin pyörivää leiriorganisaatiota ja varmistaa, että kaikilla on turvallinen olo leirillä.”
Secappia hän suosittelee kaikille sopimuspalokunnille sisäiseen viestintään ja hälyttämiseen. Ylipäätään sellaisille tahoille, joissa tarvitsee lähettää eri ryhmille helposti ja nopeasti viestejä. Plussaa hän antaa myös selainkäytöstä, jolla saa tarvittaessa nopeasti viestit eteenpäin verrattuna mobiililaitteisiin.
”Oli ilo tehdä yhteistyötä, koska aina sai tarvitsemansa avun ja ohjeet hyvin ja nopeasti”, kiittää Juuso Gardemeister.
Tutustu myös:
Secapp pelastustoimessa
Kalajoen palo raju urakka Jokilaaksojen pelastuslaitokselle
3.-9.7.2022 järjestetty kansainvälinen palokuntanuorten Eldis 22 -leiri kokosi tuhansia 7-17-vuotiaita palokuntanuoria Suomen lisäksi ulkomailta Helsinkiin Malmin lentokentälle uusien taitojen opettelun ja yhteisten kokemusten pariin.
Autoimme kokonaan vapaaehtoisvoimin toteutettavaa leiriä tarjoamalla Secappin palvelun sekä leiriläisten että leiriorganisaation käyttöön Eldiksen ajaksi. Palvelu on monelle pelastusalan ammattilaisellekin entuudestaan tuttu. Sekä leiriläiset että toimihenkilöt saivat Secappin leirin ajaksi myös puhelimeensa.
Tavoittavaa viestintää vapaaehtoisten ja leiriläisten välillä
Leirillä oli lähes 800 vapaaehtoista aikuista, joista suurin osa latasi sovelluksen puhelimeensa. Leiriläisistä käyttäjiä oli noin 700 ja tavoitteena olikin, että jokaisella ryhmän vastuuhenkilöllä ainakin on Secapp asennettuna, niin että hän voi tiedottaa ryhmäänsä eteenpäin. Nuorimmilla osallistujilla ei vielä omaa puhelinta välttämättä edes ole.
Secappin palvelun kautta pystyttiin hoitamaan kaikki päivittäinen viestintä, aina herätyksistä, koulutuksista, ohjelmasta ja muista yleisistä asioista tiedottamiseen. Pelkästään leiriorganisaation aikuisille viestejä lähetettiin yli 100 leiriviikon aikana – nuorille suunnattuja suunnilleen saman verran.
“Yhdellä viestillä saatiin ainakin 90% palokuntien vastuuhenkilöistä kiinni ja tiedotettua heille infotilaisuuksista.”
Eldis 22 -leirin viestinnästä vastannut Juuso Gardemeister on tyytyväinen järjestelmän käyttöön leirillä. Se toimi kuten oli suunniteltukin ja sillä saatiin infoa sujuvasti perille. Tiedottamisessa käytettiin hyödyksi käyttäjiä helpottavia ja nopeuttavia viestipohjia, joita voi luoda valmiiksi Secappiin.
“Yhdellä viestillä saatiin ainakin 90% palokuntien vastuuhenkilöistä kiinni ja tiedotettua heille infotilaisuuksista, mikä oli mielestäni todella hyvä kohdennettu viesti”, iloitsee leirin viestinnästä Juuso Gardemeister.
Viestien lisäksi Secappin keskustelukanavia käytettiin chattialustoina eri koulutuksissa sekä niille osallistuville nuorille että erikseen toimihenkilöiden kesken.
“Ilman Secappin sovellusta olisi ollut mielestäni haastavaa viestiä eri kohderyhmille, toki toimialoilla oli omia whatsapp-ryhmiä, mutta ei sekään toiminut niin hyvin kuin Secapp”, jatkaa Gardemeister.
Hädän hetkellä apukin on lähellä
Ennen Eldiksen alkamista leiriorganisaatiosta kerrottiin, että ensisijainen tarkoitus Secappilla on toimia työkaluna mahdollisten häiriötilanteiden ilmoittamisessa nuorten huoltajille. Kriittisen viestinnän ja hälyttämisen järjestelmänä Secapp turvaa sujuvan ja nopean viestinnän mahdollisessa kriisi- tai hätätilanteessa. Jos jotain sattuu, tieto saadaan todella nopeasti Secappista kaikille leiriläisille ja tekstiviestinä myös heidän huoltajilleen. Tämä antoi myös turvaa sekä järjestäjille ja osallistujille.
”Secapp on laajasti käytössä pelastusalalla palokunnissa ja vapaapalokunnissa, ja monet leirin vapaaehtoisista käyttävät sitä työssään.”
Sovellukseen oli valmiiksi tehty muutama erilainen viestipohja suomeksi ja ruotsiksi siltä varalta, että jos jotain olisi tapahtunut. Silloin ei olisi tarvittu muuta, kuin pienet muokkaukset valmiisiin viesteihin ja lähetä-napin painallus, kertoo Gardemeister.
Myös tilannejohtaminen saatiin pidettyä leiriorganisaation hallinnassa ja osallistujat pysyivät ajan tasalla siitä, mitä, missä ja milloin tapahtuu.
“Secapp on laajasti käytössä myös pelastusalalla palokunnissa ja vapaapalokunnissa, ja monet leirin vapaaehtoisista toimijoista käyttävät sitä työssään. Suuri osa näistä palokuntanuorista tulee todennäköisesti törmäämään siihen myös tulevaisuudessa. Tämä on yksi syy, miksi halusimme Secappin yhteistyöhön leirille. Se ei ole “vain leirisovellus”, vaan nuoret pääsevät tutustumaan ammattilaistenkin käyttämään Secappiin ihan käytännössä”, kertoi Eldis 22 -leirin projektipäällikkö Valtteri Tervala ennen leiriä.
Secapp tukee nuorten pelastajien yhteisöllisyyttä
Secapp lähti mukaan yhteistyöhön tukeakseen nuorten yhteisöllistä toimintaa ja tulevaisuuden pelastajia. Vapaapalokunnilla on iso merkitys Suomen palo- ja pelastustoiminnassa, ja palokuntaharrastuksen kautta nuorista kasvaa uusia tekijöitä alalle. Yhteispeli eri tahojen kanssa ja yhteen hiileen puhaltaminen (tai yhteisen hiilloksen sammuttaminen) ovat tärkeitä taitoja, varsinkin kun on kyse ihmishenkien pelastamisesta. Yhteistyön kautta myös yritys saa aina arvokasta palautetta eri käyttäjäryhmiltä.
“Halusimme myös omalta osaltamme auttaa vapaaehtoisvoimin pyörivää leiriorganisaatiota ja varmistaa, että kaikilla on turvallinen olo leirillä”, kumppanuusjohtaja Timo Harju Secappilta kertoo.
Gardemeister kokee yhteistyön Secappin kanssa onnistuneeksi: järjestelmä toimi leirillä hyvin, oli tarpeellinen ja nykyaikainen. Sovellus sai myös hyvää palautetta helppoudesta ja siitä, että sillä saatiin mahdollisimman monelle infoa samaan aikaan olinpaikasta riippumatta. Myös Secappin tuki käyttöönotossa ja nopea apu tarvittaessa saivat Gardemeisterilta kiitosta.
”Halusimme auttaa vapaaehtoisvoimin pyörivää leiriorganisaatiota ja varmistaa, että kaikilla on turvallinen olo leirillä.”
Secappia hän suosittelee kaikille sopimuspalokunnille sisäiseen viestintään ja hälyttämiseen. Ylipäätään sellaisille tahoille, joissa tarvitsee lähettää eri ryhmille helposti ja nopeasti viestejä. Plussaa hän antaa myös selainkäytöstä, jolla saa tarvittaessa nopeasti viestit eteenpäin verrattuna mobiililaitteisiin.
”Oli ilo tehdä yhteistyötä, koska aina sai tarvitsemansa avun ja ohjeet hyvin ja nopeasti”, kiittää Juuso Gardemeister.