Vesivahinko, palohälytys, uhkaava henkilö. Pohjoismaissa ja Virossa toimivan kiinteistösijoitusyhtiö Cityconin kauppakeskusten jokapäiväisessä toiminnassa odottamattomia tilanteita tulee eteen päivittäin. Viestintä satojen vuokralaisten ja oman operatiivisen henkilökunnan kanssa on parantunut merkittävästi Secappin viestintä-, hälytys- ja johtamisjärjestelmän käyttöönoton myötä.
Secapp-järjestelmä on tällä hetkellä käytössä Cityconin Espoon Ison Omenan, Tampereen Koskikeskuksen ja Ruotsin Tukholman Kista Gallerian kauppakeskuksissa. Käytön on tarkoitus laajentua entisestään jo lähiaikoina.
”Kauppakeskusten turvallisuus on meille erittäin tärkeä asia niin kävijöiden kuin vuokralaistenkin kannalta. Yksittäinen kävijä saattaa huomata esimerkiksi vartijat ja valvontakamerat, mutta turvallisuuteen panostetaan monella muullakin tapaa. Yksi näistä tavoista on Secapp-järjestelmä, jolla tavoitamme vuokralaiset, turvallisuushenkilökunnan sekä oman henkilöstömme nopeasti ja viiveettä. Järjestelmä on myös tärkeässä osassa turvallisuuskulttuurin jatkuvassa kehittämistyössä ja tarkoituksemme on laajentaa sen käyttöä muihinkin toimintamaihimme aivan lähiaikoina”, toteaa Cityconin Team Lead, Operations Development Kimmo Hyttinen.
Kaiken kaikkiaan Citycon omistaa viidessä maassa 37 kauppakeskusta, joissa vierailee noin 170 miljoonaa kävijää vuosittain. Konserni työllistää yli 230 työntekijää ja sillä oli 4 150 vuokrasopimusta vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen lopussa.
Secappin ominaisuudet vakuuttivat vertailuissa muihin järjestelmiin
Cityconin turvallisuusjohtaja Per Sandberg etsi vuonna 2019 viestintäjärjestelmää konsernin turvallisuustarpeisiin. Markkinakatsauksen jälkeen vertailuun pääsivät ruotsalainen järjestelmä ja suomalainen Secapp. Sandbergin mukaan Secapp täytti 80 prosenttia niistä asioista ja vaatimuksista, mitä Citycon oli järjestelmälle asettanut.
Ruotsalaisen vaihtoehdon osalta tulos oli noin 50 %. Vertailun jälkeen Sandberg aloitti keskustelut Secappin toimitusjohtaja Kari Ahon kanssa. Keskustelut johtivat lopulta järjestelmän pilotoinnin aloittamiseen.
”Aloitimme sovelluksen pilotoinnin Kimmo Hyttisen johdolla Suomessa sekä Isossa Omenassa että Koskikeskuksessa. Saimme pilotoinnista hyviä kokemuksia ja laajennamme Secappin käyttöä koko ajan. Kaiken kaikkiaan Secapp on todella hyvä kriittisen viestinnän alusta ja sopii erinomaisesti meidän kaltaiseen kiinteistöliiketoimintaan”, Sandberg sanoo.
Kriittiset viestit huomataan varmasti
Secapp osoitti monipuolisuutensa jo yhteistyön alkutaipaleella, kun se pystyttiin integroimaan Cityconilla jo käytössä olevaan, Hyperin-nimiseen vuokralaisten hallintajärjestelmään.
”Käytännössä Citycon pystyy nyt tavoittamaan esimerkiksi vuokralaisena olevien yritysten myymälä- ja turvavallisuusvastaavat sekä tiedottamaan ja jakamaan toimintaohjeita nopeasti hyödyntämällä muun muassa sovellukseen valmiiksi rakennettuja viesti- ja hälytyspohjia”, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho kuvailee.
”Nykytilanteessa poikkeustilanteisiin, kuten vesivahinkoihin tai vakaviinkin turvallisuusuhkiin liittyvät kriittiset viestit, voivat jäädä helposti havaitsematta. Secapp ratkaisee ongelman pakottamalla tämän viestinnän ruudulla päällimmäiseksi. Se myös varmistaa viestin perillemenon ohittamalla laitteen äänettömyyden ja välkyttämällä salamaa huomion herättämiseksi. Vastaanotto täytyy lisäksi kuitata, jotta tilannejohdolla säilyy ajantasainen tilannetietous tapahtuman hallinnasta”, Aho jatkaa.
Citycon on tyytyväinen Secappin SaaS-palveluun.
”Meille Secappin käyttökokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Järjestelmä vastaa hyvin siihen merkittävään tarpeeseen, että pystymme viestimään vuokralaisillemme riittävän nopeasti ja jouhevasti. Lisäksi Secappin hyvät integrointimahdollisuudet ovat tulleet jo nyt esille ja niiden hyödyntämistä laajennettaneen tulevaisuudessa. Kaikki nämä seikat parantavat kauppakeskustemme kokonaisvaltaista turvallisuutta”, Hyttinen sanoo.
Tukholman Kista Galleriassa Secapp korvasi tekstiviestit
Cityconin Ruotsin päätoimipaikka sijaitsee maan suurimpiin ostoskeskuksiin kuuluvassa Tukholman Kista Galleriassa.
Cityconin oma sisäinen viestintä parani, kun yksisuuntaiset tekstiviestit vaihtuivat Secappiin, jolla myös vastaaminen sekä keskustelutoiminnot ovat mahdollisia.
”Nyt Secappin myötä pystymme viestimään kaksisuuntaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että myös vastaanottajat pystyvät vastaamaan viesteihin esimerkiksi nopeilla tilannetietokuittauksilla tai voimme käydä keskusteluja niin arjessa kuin poikkeustilanteissa. Samalla kaupalliset johtajamme pysyy koko ajan tilanteen tasalla ja näkee mihin toimiin on ryhdytty”, turvallisuusjohtaja Per Sandberg kuvailee.
Sandbergin mukaan lisäksi myös esimerkiksi aluehälytykset-ominaisuudessa on merkittävää potentiaalia.
”Nyt meillä on mahdollisuus tiedottaa Kista Gallerian alueelle saapuvaa käyttäjää automaattisesti alueviestejä ja valmiita viestipohjia hyödyntäen. Tämä on todella helppo tapa viestiä, varoittaa ja ohjeistaa, jos jotain poikkeuksellista tai uhkaavaa tapahtuu. Samalla pystymme tiedottamaan myös viranomaisia aina pelastuslaitoksista poliisiin ja terveydenhuoltoon”, Sandberg kertoo.
Citycon-yhteistyö merkittävä asia Secappille
Toimitusjohtaja Kari Ahon mukaan yhteistyö ison Pohjoismaisen pörssiyhtiön kanssa on Secappille hyvin merkittävä asia.
”Meille on suuri ilo ja kunnia toimia yhteistyössä ison Pohjoismaisen pörssiyhtiön kanssa. Meillä on ollut erittäin antoisia keskusteluita muun muassa siitä, mihin kaikkeen Secapp pystyy ja mihin järjestelmiin se voidaan integroida. Secappin palveluvalikoiman potentiaalisia toimintoja voisivat olla esimerkiksi Virtual Crisis Room, kiinteistöturvallisuuden (esim. liiketunnistimet, palovaroittimet ja valvontakamerat) automatisointi integrointien avulla sekä anonyymit lomakkeet, joilla voidaan kerätä tietoa ja jotka ovat tulevan EU-direktiivin mukaisia. Nyt ensiksi odotamme kuitenkin innolla järjestelmän aktiivisen käytön laajenemista Cityconin kauppakeskuksissa”, Aho sanoo.
Citycon
- Johtava monikäyttöisten kaupunkikeskusten omistaja, kehittäjä ja hallinnoija.
- Hallinnoidun kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on n. 4,4 miljardia euroa.
- Omistaa 37 keskusta ja yhden muun liikekiinteistön.
- Keskuksissa käy vuosittain noin 170 miljoonaa kävijää.
- 4 150 vuokrasopimusta 2021 toisen vuosineljänneksen lopussa.
- Sitoutunut kestävään kiinteistönhoitoon.
- Kotisivut: citycon.com
Secapp
- Suunnittelee, tuottaa ja kehittää Secapp-nimistä, tietoturvallista sovellusta monipuoliseen organisaatio- ja kriisiviestintäkäyttöön.
- Sovelluksen pääominaisuudet ovat tärkeiden henkilöiden hälyttäminen monikanavaisesti, tietoturvallinen pikaviestintä sekä kriittisten tietojen dokumentointi ja raportointi.
- Toimii Suomessa valtakunnallisesti sekä lisäksi muun muassa Pohjoismaissa, Virossa, Lähi-Idässä, Espanjassa ja Japanissa.
- Secappia käyttää tällä hetkellä yli 100 000 ammattihenkilöä yli 600 organisaatiossa, joihin kuuluu viranomaisia, oppilaitoksia, julkishallintoa ja yrityksiä.
- Kotisivut: secapp.fi
Vesivahinko, palohälytys, uhkaava henkilö. Pohjoismaissa ja Virossa toimivan kiinteistösijoitusyhtiö Cityconin kauppakeskusten jokapäiväisessä toiminnassa odottamattomia tilanteita tulee eteen päivittäin. Viestintä satojen vuokralaisten ja oman operatiivisen henkilökunnan kanssa on parantunut merkittävästi Secappin viestintä-, hälytys- ja johtamisjärjestelmän käyttöönoton myötä.
Secapp-järjestelmä on tällä hetkellä käytössä Cityconin Espoon Ison Omenan, Tampereen Koskikeskuksen ja Ruotsin Tukholman Kista Gallerian kauppakeskuksissa. Käytön on tarkoitus laajentua entisestään jo lähiaikoina.
”Kauppakeskusten turvallisuus on meille erittäin tärkeä asia niin kävijöiden kuin vuokralaistenkin kannalta. Yksittäinen kävijä saattaa huomata esimerkiksi vartijat ja valvontakamerat, mutta turvallisuuteen panostetaan monella muullakin tapaa. Yksi näistä tavoista on Secapp-järjestelmä, jolla tavoitamme vuokralaiset, turvallisuushenkilökunnan sekä oman henkilöstömme nopeasti ja viiveettä. Järjestelmä on myös tärkeässä osassa turvallisuuskulttuurin jatkuvassa kehittämistyössä ja tarkoituksemme on laajentaa sen käyttöä muihinkin toimintamaihimme aivan lähiaikoina”, toteaa Cityconin Team Lead, Operations Development Kimmo Hyttinen.
Kaiken kaikkiaan Citycon omistaa viidessä maassa 37 kauppakeskusta, joissa vierailee noin 170 miljoonaa kävijää vuosittain. Konserni työllistää yli 230 työntekijää ja sillä oli 4 150 vuokrasopimusta vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen lopussa.
Secappin ominaisuudet vakuuttivat vertailuissa muihin järjestelmiin
Cityconin turvallisuusjohtaja Per Sandberg etsi vuonna 2019 viestintäjärjestelmää konsernin turvallisuustarpeisiin. Markkinakatsauksen jälkeen vertailuun pääsivät ruotsalainen järjestelmä ja suomalainen Secapp. Sandbergin mukaan Secapp täytti 80 prosenttia niistä asioista ja vaatimuksista, mitä Citycon oli järjestelmälle asettanut.
Ruotsalaisen vaihtoehdon osalta tulos oli noin 50 %. Vertailun jälkeen Sandberg aloitti keskustelut Secappin toimitusjohtaja Kari Ahon kanssa. Keskustelut johtivat lopulta järjestelmän pilotoinnin aloittamiseen.
”Aloitimme sovelluksen pilotoinnin Kimmo Hyttisen johdolla Suomessa sekä Isossa Omenassa että Koskikeskuksessa. Saimme pilotoinnista hyviä kokemuksia ja laajennamme Secappin käyttöä koko ajan. Kaiken kaikkiaan Secapp on todella hyvä kriittisen viestinnän alusta ja sopii erinomaisesti meidän kaltaiseen kiinteistöliiketoimintaan”, Sandberg sanoo.
Kriittiset viestit huomataan varmasti
Secapp osoitti monipuolisuutensa jo yhteistyön alkutaipaleella, kun se pystyttiin integroimaan Cityconilla jo käytössä olevaan, Hyperin-nimiseen vuokralaisten hallintajärjestelmään.
”Käytännössä Citycon pystyy nyt tavoittamaan esimerkiksi vuokralaisena olevien yritysten myymälä- ja turvavallisuusvastaavat sekä tiedottamaan ja jakamaan toimintaohjeita nopeasti hyödyntämällä muun muassa sovellukseen valmiiksi rakennettuja viesti- ja hälytyspohjia”, Secappin toimitusjohtaja Kari Aho kuvailee.
”Nykytilanteessa poikkeustilanteisiin, kuten vesivahinkoihin tai vakaviinkin turvallisuusuhkiin liittyvät kriittiset viestit, voivat jäädä helposti havaitsematta. Secapp ratkaisee ongelman pakottamalla tämän viestinnän ruudulla päällimmäiseksi. Se myös varmistaa viestin perillemenon ohittamalla laitteen äänettömyyden ja välkyttämällä salamaa huomion herättämiseksi. Vastaanotto täytyy lisäksi kuitata, jotta tilannejohdolla säilyy ajantasainen tilannetietous tapahtuman hallinnasta”, Aho jatkaa.
Citycon on tyytyväinen Secappin SaaS-palveluun.
”Meille Secappin käyttökokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Järjestelmä vastaa hyvin siihen merkittävään tarpeeseen, että pystymme viestimään vuokralaisillemme riittävän nopeasti ja jouhevasti. Lisäksi Secappin hyvät integrointimahdollisuudet ovat tulleet jo nyt esille ja niiden hyödyntämistä laajennettaneen tulevaisuudessa. Kaikki nämä seikat parantavat kauppakeskustemme kokonaisvaltaista turvallisuutta”, Hyttinen sanoo.
Tukholman Kista Galleriassa Secapp korvasi tekstiviestit
Cityconin Ruotsin päätoimipaikka sijaitsee maan suurimpiin ostoskeskuksiin kuuluvassa Tukholman Kista Galleriassa.
Cityconin oma sisäinen viestintä parani, kun yksisuuntaiset tekstiviestit vaihtuivat Secappiin, jolla myös vastaaminen sekä keskustelutoiminnot ovat mahdollisia.
”Nyt Secappin myötä pystymme viestimään kaksisuuntaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että myös vastaanottajat pystyvät vastaamaan viesteihin esimerkiksi nopeilla tilannetietokuittauksilla tai voimme käydä keskusteluja niin arjessa kuin poikkeustilanteissa. Samalla kaupalliset johtajamme pysyy koko ajan tilanteen tasalla ja näkee mihin toimiin on ryhdytty”, turvallisuusjohtaja Per Sandberg kuvailee.
Sandbergin mukaan lisäksi myös esimerkiksi aluehälytykset-ominaisuudessa on merkittävää potentiaalia.
”Nyt meillä on mahdollisuus tiedottaa Kista Gallerian alueelle saapuvaa käyttäjää automaattisesti alueviestejä ja valmiita viestipohjia hyödyntäen. Tämä on todella helppo tapa viestiä, varoittaa ja ohjeistaa, jos jotain poikkeuksellista tai uhkaavaa tapahtuu. Samalla pystymme tiedottamaan myös viranomaisia aina pelastuslaitoksista poliisiin ja terveydenhuoltoon”, Sandberg kertoo.
Citycon-yhteistyö merkittävä asia Secappille
Toimitusjohtaja Kari Ahon mukaan yhteistyö ison Pohjoismaisen pörssiyhtiön kanssa on Secappille hyvin merkittävä asia.
”Meille on suuri ilo ja kunnia toimia yhteistyössä ison Pohjoismaisen pörssiyhtiön kanssa. Meillä on ollut erittäin antoisia keskusteluita muun muassa siitä, mihin kaikkeen Secapp pystyy ja mihin järjestelmiin se voidaan integroida. Secappin palveluvalikoiman potentiaalisia toimintoja voisivat olla esimerkiksi Virtual Crisis Room, kiinteistöturvallisuuden (esim. liiketunnistimet, palovaroittimet ja valvontakamerat) automatisointi integrointien avulla sekä anonyymit lomakkeet, joilla voidaan kerätä tietoa ja jotka ovat tulevan EU-direktiivin mukaisia. Nyt ensiksi odotamme kuitenkin innolla järjestelmän aktiivisen käytön laajenemista Cityconin kauppakeskuksissa”, Aho sanoo.
Citycon
- Johtava monikäyttöisten kaupunkikeskusten omistaja, kehittäjä ja hallinnoija.
- Hallinnoidun kiinteistöomaisuuden arvo Pohjoismaissa on n. 4,4 miljardia euroa.
- Omistaa 37 keskusta ja yhden muun liikekiinteistön.
- Keskuksissa käy vuosittain noin 170 miljoonaa kävijää.
- 4 150 vuokrasopimusta 2021 toisen vuosineljänneksen lopussa.
- Sitoutunut kestävään kiinteistönhoitoon.
- Kotisivut: citycon.com
Secapp
- Suunnittelee, tuottaa ja kehittää Secapp-nimistä, tietoturvallista sovellusta monipuoliseen organisaatio- ja kriisiviestintäkäyttöön.
- Sovelluksen pääominaisuudet ovat tärkeiden henkilöiden hälyttäminen monikanavaisesti, tietoturvallinen pikaviestintä sekä kriittisten tietojen dokumentointi ja raportointi.
- Toimii Suomessa valtakunnallisesti sekä lisäksi muun muassa Pohjoismaissa, Virossa, Lähi-Idässä, Espanjassa ja Japanissa.
- Secappia käyttää tällä hetkellä yli 100 000 ammattihenkilöä yli 600 organisaatiossa, joihin kuuluu viranomaisia, oppilaitoksia, julkishallintoa ja yrityksiä.
- Kotisivut: secapp.fi