Published On: 12.11.2024Last Updated: 15.11.2024Categories: Kriittinen kommunikaatio, Kyberturvallisuus, Varautuminen

Kyberturvallisuus on keskeinen osa toiminnan varautumissuunnittelua ja jatkuvuutta. Riskeihin varautumisen merkitys on korostunut erityisesti digitalisaation, etätyön ja uusien teknologioiden, kuten tekoälyn ja IoT-laitteiden, kasvaessa. Lisäksi muuttunut maailman turvallisuustilanne, uhkakuvien lisääntyminen ja tiukentunut säätely tuovat oman osansa organisaatioiden riskienhallintaan.

Kyberuhkien monimutkaisuus ja ennakoimattomuus vaikeuttavat tehokasta varautumista, ja niiden vaikutukset voivat ulottua laajalle toimitusketjuun ja asiakkaisiin. Viestinnän epäselvyydet ja vastuunjaon puutteet kasvattavat inhimillisten virheiden riskiä ja vasteajan pitenemistä. Kun kriittisiä toimia ei saada käynnistettyä ajoissa, voi se aiheuttaa mainehaittoja ja taloudellisia vahinkoja.

EU-maiden lainsäädäntöön vaikuttava NIS2-direktiivi (eli kyberturvallisuusdirektiivi) auttaa organisaatioita varautumaan kyberturvallisuusriskeihin. Direktiivin täytäntöönpanon määräaika oli lokakuussa 2024, ja vaikka Suomessa lainsäädäntö on viivästynyt, direktiivin vaatimukset tulevat ennemmin tai myöhemmin koskemaan myös suomalaisia. Miten varmistat, että organisaatiosi täyttää direktiivin vaatimukset ja on varautunut reagoimaan nopeasti poikkeustilanteisiin?

Secapp helpottaa arjen työtä ja auttaa organisaatioita varautumaan poikkeustilanteisiin

  • Secapp on kotimainen kriittisen viestinnän, hälyttämisen ja dokumentoinnin järjestelmä, joka auttaa säästämään rahaa ja merkittäviä sekunteja organisaatioiden arjessa ja poikkeustilanteissa.
  • Secappin SaaS-alustan tietoturvan hallinta on ISO27001:2013-sertifioitu (Huld Certification Oy). Alustalla jaetut tiedot säilyvät aina turvassa ja asiakkaan omistuksessa.
  • Secapp toimii kaikilla laitteilla eikä vaadi uusia laitehankintoja. Järjestelmää voidaan käyttää sekä mobiililaitteella että tietokoneen selaimella.

1) NIS2-direktiivin keskeiset vaatimukset ja miten Secapp auttaa niitä täyttämään

NIS2-direktiivi on mahdollisuus parantaa organisaatiosi varautumista kyberuhkiin ja kehittää jatkuvuudenhallintaa. Direktiivin tavoitteena on vahvistaa eurooppalaisten organisaatioiden kyberturvallisuuden tasoa. Direktiivi on osoitettu yhteiskunnan tietyillä kriittisillä sektoreilla toimiville organisaatioille, mutta sen sisällöstä voivat myös muut organisaatiot oppia.

Direktiivissä on listattu vähittäistoimenpiteet, jotka kaikkien organisaatioiden on toteutettava varautuakseen ja hallitakseen heihin kohdistuvia kyberturvallisuusriskejä.

Secapp auttaa direktiivin noudattamisessa ja tarjoaa kattavat työkalut varautumiseen, poikkeamien hallintaan ja nopeaan reagointiin. Se on organisaation omasta IT-infrasta riippumaton järjestelmä, jonka avulla varmistat toiminnan jatkuvuuden myös kriisitilanteissa.

Secapp auttaa vastaamaan valtaosaan NIS2-direktiivin vaatimuksista

Kyberturvallisuuden riskienhallinnan toimintamallissa ja siihen perustuvissa hallintatoimenpiteissä on huomioitava ja ylläpidettävä ajantasaisena vähintään NIS2-direktiivin 21 artiklan sisältämän luettelon kymmenen keskeistä kohtaa. Secapp auttaa vastaamaan 6/10:sta hallintatoimenpiteestä:

  • 1. riskianalyysejä ja tietojärjestelmien turvallisuutta koskevat politiikat;
  • 2. poikkeamien käsittely; S
  • 3. toiminnan jatkuvuuden hallinta, esimerkiksi varmuuskopiointi ja palautumissuunnittelu, sekä kriisinhallinta; S
  • 4. toimitusketjun turvallisuus, mukaan lukien kunkin toimijan ja sen välittömien toimittajien tai palveluntarjoajien välisten suhteiden turvallisuusnäkökohdat; S
  • 5. verkko- ja tietojärjestelmien hankinnan, kehittämisen ja ylläpidon turvallisuus, mukaan lukien haavoittuvuuksien käsittely ja julkistaminen; S
  • 6. toimintaperiaatteet ja menettelyt, joilla arvioidaan kyberturvallisuusriskien hallintatoimenpiteiden tehokkuutta; 
  • 7. perustason kyberhygieniakäytännöt ja kyberturvallisuuskoulutus;
  • 8. toimintaperiaatteet ja menettelyt, jotka koskevat kryptografian ja tarvittaessa salauksen käyttöä;
  • 9. henkilöstöturvallisuus, pääsynhallintaperiaatteet ja omaisuudenhallinta S
  • 10. tarvittaessa monivaiheisen todennuksen tai jatkuvan todennuksen ratkaisujen, suojatun puhe-, video- ja tekstiviestinnän sekä suojattujen hätäviestintäjärjestelmien käyttö toimijan toiminnassa. S

Lisäksi NIS2-direktiivi tuo mukanaan ilmoitusvelvollisuuden viranomaisille ja sidosryhmille. Direktiivin sisältämä ilmoitusvelvollisuus on kolmivaiheinen: 

  • toimijan on toimitettava valvovalle viranomaiselle ensi-ilmoitus 24 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta,
  • jatkoilmoitus 72 tunnin kuluessa
  • ja loppuraportti poikkeamatilanteen päätyttyä. 

Secappissa tehdyt toimenpiteet tallentuvat järjestelmään ja ne on helppo ladata raportiksi. Tämä tekee raporttien toimittamisesta viranomaisille ja sidosryhmille sujuvaa.

2) Ennaltaehkäise kyberturvapoikkeamat – Secapp tukee varautumista ja harjoittelua

Varautuminen ja ennakointi on paras tapa hallita riskejä. Tyypillinen ongelma organisaatioissa on, että poikkeustilanteiden toimintamallit eivät ole kaikkien tiedossa tai niitä ei ole testattu käytännössä.

Harvoin kukaan organisaatiossa varta vasten odottaa häiriötilanteita valmiina toimimaan, vaan toimenkuvaan kuuluu myös muita tehtäviä. Kun sitten jotain yllättävää tapahtuu, se keskeyttää normaalin työrytmin ja nostaa stressitasoa. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että toimintamallit ovat kunnossa ja niihin on perehdytty ennalta. Varmuus tutuista toimintatavoista tuo turvaa joskus kaoottisessakin tilanteessa.

Secappin avulla voit varautua erilaisiin poikkeustilanteisiin luomalla viestipohjat valmiiksi ja kohdistamalla ne oikeille henkilöille tai ryhmille. Järjestelmässä voit valita viestin hälytystason ja liittää viestiin tehtävälistan, joka auttaa tilanteen selvittämisessä.

Integroimalla Secappin muiden järjestelmien kanssa varmistat, että hälytykset tavoittavat aina oikeat henkilöt ja viestintä sujuu saumattomasti kriittisissä tilanteissa. Tämä kaikki auttaa työntekijöitä toimimaan oikein myös silloin, kun stressitaso kohoaa.

Secapp tukee myös erilaisten tilanteiden harjoittelua aina työpöytäharjoituksista suuronnettomuusharjoituksiin.

Lue myös: Harjoitus tekee mestarin – Helsingin sataman turvallisuusharjoitus

3) Toiminnan jatkuvuus kyberhyökkäyksen aikana – miten Secapp auttaa reagoimaan nopeasti?

Poikkeamat ja kyberuhat vaativat nopeaa ja tehokasta reagointia. Keski-Uudenmaan koulutuskeskus Keudaan kohdistui voimakas kyberhyökkäys vuonna 2022, joka pysäytti sen koko IT-ympäristön melkein kuukaudeksi. Hyökkäyksen välittömänä seuraksena ja varotoimenpiteenä Keuda katkaisi kaikki organisaation verkko- ja palvelinyhteydet. Ensimmäisinä päivinä Keuda viesti henkilökunnalle ainoastaan Secappin kautta.

Secappilla reagoit poikkeamaan sekunneissa lähettämällä viestin valmiin viestipohjan avulla koko henkilöstölle, valituille avainhenkilöille tai sidosryhmälle. Mitä nopeammin tieto häiriöstä välitetään eteenpäin, sitä paremmin MIM-tiimi (Major Incident Management) voi keskittyä ongelman selvittämiseen.

Secapp toimii erillisenä järjestelmänä, riippumatta organisaatiosi omasta IT-infrasta. Sen korkea käytettävyys säilyy myös silloin, kun omassa IT-infrassa ilmenee häiriöitä. Tämä varmistaa toiminnan jatkuvuuden myös poikkeustilanteiden aikana.

Esimerkiksi Secappin suojatuilla puhe-, video- ja tekstiviestintätoiminnoilla voi jatkaa organisaation päivittäisten tehtävien hoitamista samalla, kun toivutaan poikkeustilanteesta.

Secappin avulla kriittiset viestit huomataan aina, sillä järjestelmän korkein hälytystaso ohittaa mobiililaitteiden äänettömyysasetukset. Viestit lähetetään monikanavaisesti sovelluksen, SMS:n, sähköpostin ja robottipuheluiden kautta, jotta viesti tavoittaa varmasti perille.

Lue lisää: Secapp parantaa organisaatiosi IT-hyvinvointia

4) Toimitusketjun turvallisuus ja reaaliaikainen johtaminen kyberpoikkeamien aikana

Kun organisaatio kohtaa turvallisuuspoikkeaman, esimerkiksi tietomurron, yksi suurimmista haasteista on tavoittaa avainhenkilöt mahdollisimman nopeasti vuorokauden ajasta riippumatta. Hyökkäykset nimittäin ajoitetaan usein aikaan, jolloin kohteen henkilöstö ei todennäköisesti ole töissä.

Secappin viestintätoiminnot eivät vain jää kova äänisen viestin lähettämiseen – saat myös reaaliaikaiset kuittaukset (OK/NOK) viestiin ja näet, mitä toimenpiteitä tilanteen ratkaisemiseksi on ruvettu tekemään. Tämä auttaa tekemän päätöksiä faktoihin pohjautuen ja varmistamaan, että kaikki ovat tietoisia tilanteen kehityksestä ja tarvittavista toimista.

Viestien mukana voidaan toimittaa esimerkiksi videokokouskutsu, keskustelu tai tehtävälista poikkeaman selvittämistä varten. Nämä toiminnot tuottavat reaaliaikaista tilannekuvaa, joka auttaa kriisitilanteen tehokkaassa hallinnassa ja nopeassa toipumisessa.

Secappilla viestit myös yli organisaatiorajojen

NIS2-direktiivi painottaa myös toimitusketjujen turvallisuutta. Esimerkiksi vuonna 2022 Finnairin asiakastietoja on vuotanut osana portugalilaisen lentoyhtiön TAP Air Portugalin tietovuotoa. Finnairin asiakkaiden henkilötietoja oli mukana yhtiöiden reittiyhteistyön vuoksi (lähde Helsingin Sanomat, 2022). Tapahtuma on hyvä muistutus siitä, kuinka tietomurto voi koskettaa organisaatiota myös yhteistyökumppaneiden, hankintojen tai toimitusketjun kautta.

Secappin avulla viestit turvallisesti toimitusketjun eri toimijoille ja varmistat, että tärkeät tiedotteet ja ohjeet saavuttavat kaikki osapuolet poikkeustilanteessa. Tämä auttaa minimoimaan häiriöitä ja varmistaa, että kaikki toimijat ovat tietoisia tilanteen kehityksestä ja tarvittavista toimista.

Lue myös: Secapp mahdollistaa sujuvan yhteistyön kahden tai useamman organisaation välillä

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla lisää Secappin työkaluista varautumiseen, poikkeamien hallintaan ja nopeaan reagointiin? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Kyberturvallisuus on keskeinen osa toiminnan varautumissuunnittelua ja jatkuvuutta. Riskeihin varautumisen merkitys on korostunut erityisesti digitalisaation, etätyön ja uusien teknologioiden, kuten tekoälyn ja IoT-laitteiden, kasvaessa. Lisäksi muuttunut maailman turvallisuustilanne, uhkakuvien lisääntyminen ja tiukentunut säätely tuovat oman osansa organisaatioiden riskienhallintaan.

Kyberuhkien monimutkaisuus ja ennakoimattomuus vaikeuttavat tehokasta varautumista, ja niiden vaikutukset voivat ulottua laajalle toimitusketjuun ja asiakkaisiin. Viestinnän epäselvyydet ja vastuunjaon puutteet kasvattavat inhimillisten virheiden riskiä ja vasteajan pitenemistä. Kun kriittisiä toimia ei saada käynnistettyä ajoissa, voi se aiheuttaa mainehaittoja ja taloudellisia vahinkoja.

EU-maiden lainsäädäntöön vaikuttava NIS2-direktiivi (eli kyberturvallisuusdirektiivi) auttaa organisaatioita varautumaan kyberturvallisuusriskeihin. Direktiivin täytäntöönpanon määräaika oli lokakuussa 2024, ja vaikka Suomessa lainsäädäntö on viivästynyt, direktiivin vaatimukset tulevat ennemmin tai myöhemmin koskemaan myös suomalaisia. Miten varmistat, että organisaatiosi täyttää direktiivin vaatimukset ja on varautunut reagoimaan nopeasti poikkeustilanteisiin?

Secapp helpottaa arjen työtä ja auttaa organisaatioita varautumaan poikkeustilanteisiin

  • Secapp on kotimainen kriittisen viestinnän, hälyttämisen ja dokumentoinnin järjestelmä, joka auttaa säästämään rahaa ja merkittäviä sekunteja organisaatioiden arjessa ja poikkeustilanteissa.
  • Secappin SaaS-alustan tietoturvan hallinta on ISO27001:2013-sertifioitu (Huld Certification Oy). Alustalla jaetut tiedot säilyvät aina turvassa ja asiakkaan omistuksessa.
  • Secapp toimii kaikilla laitteilla eikä vaadi uusia laitehankintoja. Järjestelmää voidaan käyttää sekä mobiililaitteella että tietokoneen selaimella.

1) NIS2-direktiivin keskeiset vaatimukset ja miten Secapp auttaa niitä täyttämään

NIS2-direktiivi on mahdollisuus parantaa organisaatiosi varautumista kyberuhkiin ja kehittää jatkuvuudenhallintaa. Direktiivin tavoitteena on vahvistaa eurooppalaisten organisaatioiden kyberturvallisuuden tasoa. Direktiivi on osoitettu yhteiskunnan tietyillä kriittisillä sektoreilla toimiville organisaatioille, mutta sen sisällöstä voivat myös muut organisaatiot oppia.

Direktiivissä on listattu vähittäistoimenpiteet, jotka kaikkien organisaatioiden on toteutettava varautuakseen ja hallitakseen heihin kohdistuvia kyberturvallisuusriskejä.

Secapp auttaa direktiivin noudattamisessa ja tarjoaa kattavat työkalut varautumiseen, poikkeamien hallintaan ja nopeaan reagointiin. Se on organisaation omasta IT-infrasta riippumaton järjestelmä, jonka avulla varmistat toiminnan jatkuvuuden myös kriisitilanteissa.

Secapp auttaa vastaamaan valtaosaan NIS2-direktiivin vaatimuksista

Kyberturvallisuuden riskienhallinnan toimintamallissa ja siihen perustuvissa hallintatoimenpiteissä on huomioitava ja ylläpidettävä ajantasaisena vähintään NIS2-direktiivin 21 artiklan sisältämän luettelon kymmenen keskeistä kohtaa. Secapp auttaa vastaamaan 6/10:sta hallintatoimenpiteestä:

  • 1. riskianalyysejä ja tietojärjestelmien turvallisuutta koskevat politiikat;
  • 2. poikkeamien käsittely; S
  • 3. toiminnan jatkuvuuden hallinta, esimerkiksi varmuuskopiointi ja palautumissuunnittelu, sekä kriisinhallinta; S
  • 4. toimitusketjun turvallisuus, mukaan lukien kunkin toimijan ja sen välittömien toimittajien tai palveluntarjoajien välisten suhteiden turvallisuusnäkökohdat; S
  • 5. verkko- ja tietojärjestelmien hankinnan, kehittämisen ja ylläpidon turvallisuus, mukaan lukien haavoittuvuuksien käsittely ja julkistaminen; S
  • 6. toimintaperiaatteet ja menettelyt, joilla arvioidaan kyberturvallisuusriskien hallintatoimenpiteiden tehokkuutta; 
  • 7. perustason kyberhygieniakäytännöt ja kyberturvallisuuskoulutus;
  • 8. toimintaperiaatteet ja menettelyt, jotka koskevat kryptografian ja tarvittaessa salauksen käyttöä;
  • 9. henkilöstöturvallisuus, pääsynhallintaperiaatteet ja omaisuudenhallinta S
  • 10. tarvittaessa monivaiheisen todennuksen tai jatkuvan todennuksen ratkaisujen, suojatun puhe-, video- ja tekstiviestinnän sekä suojattujen hätäviestintäjärjestelmien käyttö toimijan toiminnassa. S

Lisäksi NIS2-direktiivi tuo mukanaan ilmoitusvelvollisuuden viranomaisille ja sidosryhmille. Direktiivin sisältämä ilmoitusvelvollisuus on kolmivaiheinen: 

  • toimijan on toimitettava valvovalle viranomaiselle ensi-ilmoitus 24 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta,
  • jatkoilmoitus 72 tunnin kuluessa
  • ja loppuraportti poikkeamatilanteen päätyttyä. 

Secappissa tehdyt toimenpiteet tallentuvat järjestelmään ja ne on helppo ladata raportiksi. Tämä tekee raporttien toimittamisesta viranomaisille ja sidosryhmille sujuvaa.

2) Ennaltaehkäise kyberturvapoikkeamat – Secapp tukee varautumista ja harjoittelua

Varautuminen ja ennakointi on paras tapa hallita riskejä. Tyypillinen ongelma organisaatioissa on, että poikkeustilanteiden toimintamallit eivät ole kaikkien tiedossa tai niitä ei ole testattu käytännössä.

Harvoin kukaan organisaatiossa varta vasten odottaa häiriötilanteita valmiina toimimaan, vaan toimenkuvaan kuuluu myös muita tehtäviä. Kun sitten jotain yllättävää tapahtuu, se keskeyttää normaalin työrytmin ja nostaa stressitasoa. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että toimintamallit ovat kunnossa ja niihin on perehdytty ennalta. Varmuus tutuista toimintatavoista tuo turvaa joskus kaoottisessakin tilanteessa.

Secappin avulla voit varautua erilaisiin poikkeustilanteisiin luomalla viestipohjat valmiiksi ja kohdistamalla ne oikeille henkilöille tai ryhmille. Järjestelmässä voit valita viestin hälytystason ja liittää viestiin tehtävälistan, joka auttaa tilanteen selvittämisessä.

Integroimalla Secappin muiden järjestelmien kanssa varmistat, että hälytykset tavoittavat aina oikeat henkilöt ja viestintä sujuu saumattomasti kriittisissä tilanteissa. Tämä kaikki auttaa työntekijöitä toimimaan oikein myös silloin, kun stressitaso kohoaa.

Secapp tukee myös erilaisten tilanteiden harjoittelua aina työpöytäharjoituksista suuronnettomuusharjoituksiin.

Lue myös: Harjoitus tekee mestarin – Helsingin sataman turvallisuusharjoitus

3) Toiminnan jatkuvuus kyberhyökkäyksen aikana – miten Secapp auttaa reagoimaan nopeasti?

Poikkeamat ja kyberuhat vaativat nopeaa ja tehokasta reagointia. Keski-Uudenmaan koulutuskeskus Keudaan kohdistui voimakas kyberhyökkäys vuonna 2022, joka pysäytti sen koko IT-ympäristön melkein kuukaudeksi. Hyökkäyksen välittömänä seuraksena ja varotoimenpiteenä Keuda katkaisi kaikki organisaation verkko- ja palvelinyhteydet. Ensimmäisinä päivinä Keuda viesti henkilökunnalle ainoastaan Secappin kautta.

Secappilla reagoit poikkeamaan sekunneissa lähettämällä viestin valmiin viestipohjan avulla koko henkilöstölle, valituille avainhenkilöille tai sidosryhmälle. Mitä nopeammin tieto häiriöstä välitetään eteenpäin, sitä paremmin MIM-tiimi (Major Incident Management) voi keskittyä ongelman selvittämiseen.

Secapp toimii erillisenä järjestelmänä, riippumatta organisaatiosi omasta IT-infrasta. Sen korkea käytettävyys säilyy myös silloin, kun omassa IT-infrassa ilmenee häiriöitä. Tämä varmistaa toiminnan jatkuvuuden myös poikkeustilanteiden aikana.

Esimerkiksi Secappin suojatuilla puhe-, video- ja tekstiviestintätoiminnoilla voi jatkaa organisaation päivittäisten tehtävien hoitamista samalla, kun toivutaan poikkeustilanteesta.

Secappin avulla kriittiset viestit huomataan aina, sillä järjestelmän korkein hälytystaso ohittaa mobiililaitteiden äänettömyysasetukset. Viestit lähetetään monikanavaisesti sovelluksen, SMS:n, sähköpostin ja robottipuheluiden kautta, jotta viesti tavoittaa varmasti perille.

Lue lisää: Secapp parantaa organisaatiosi IT-hyvinvointia

4) Toimitusketjun turvallisuus ja reaaliaikainen johtaminen kyberpoikkeamien aikana

Kun organisaatio kohtaa turvallisuuspoikkeaman, esimerkiksi tietomurron, yksi suurimmista haasteista on tavoittaa avainhenkilöt mahdollisimman nopeasti vuorokauden ajasta riippumatta. Hyökkäykset nimittäin ajoitetaan usein aikaan, jolloin kohteen henkilöstö ei todennäköisesti ole töissä.

Secappin viestintätoiminnot eivät vain jää kova äänisen viestin lähettämiseen – saat myös reaaliaikaiset kuittaukset (OK/NOK) viestiin ja näet, mitä toimenpiteitä tilanteen ratkaisemiseksi on ruvettu tekemään. Tämä auttaa tekemän päätöksiä faktoihin pohjautuen ja varmistamaan, että kaikki ovat tietoisia tilanteen kehityksestä ja tarvittavista toimista.

Viestien mukana voidaan toimittaa esimerkiksi videokokouskutsu, keskustelu tai tehtävälista poikkeaman selvittämistä varten. Nämä toiminnot tuottavat reaaliaikaista tilannekuvaa, joka auttaa kriisitilanteen tehokkaassa hallinnassa ja nopeassa toipumisessa.

Secappilla viestit myös yli organisaatiorajojen

NIS2-direktiivi painottaa myös toimitusketjujen turvallisuutta. Esimerkiksi vuonna 2022 Finnairin asiakastietoja on vuotanut osana portugalilaisen lentoyhtiön TAP Air Portugalin tietovuotoa. Finnairin asiakkaiden henkilötietoja oli mukana yhtiöiden reittiyhteistyön vuoksi (lähde Helsingin Sanomat, 2022). Tapahtuma on hyvä muistutus siitä, kuinka tietomurto voi koskettaa organisaatiota myös yhteistyökumppaneiden, hankintojen tai toimitusketjun kautta.

Secappin avulla viestit turvallisesti toimitusketjun eri toimijoille ja varmistat, että tärkeät tiedotteet ja ohjeet saavuttavat kaikki osapuolet poikkeustilanteessa. Tämä auttaa minimoimaan häiriöitä ja varmistaa, että kaikki toimijat ovat tietoisia tilanteen kehityksestä ja tarvittavista toimista.

Lue myös: Secapp mahdollistaa sujuvan yhteistyön kahden tai useamman organisaation välillä

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla lisää Secappin työkaluista varautumiseen, poikkeamien hallintaan ja nopeaan reagointiin? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä